Resan till Kiruna

I måndags morse packa vi in oss i bilen och åkte mot våran mini semester i Kiruna. Det blev en ganska spännande resa som kunde slutat väldigt illa väldigt fort. En gång fick vi nästan välja mellan bilen framför eller 2 renar. Som tur va hann gubben bromsa in i tid men det va på håret. Dom söta men ack så dumma renarna fick oss att bromsa in ett antal gånger efter vägen. Bosse va tokig på dom.
 
Innan vi svängde in mot Kiruna så stanna vi i Jukkasjärvi och spana in platsen där ishotellet byggs upp varje år. Så nu vet vi vart vi ska på min 29+ årsdag. Mäktigt.
 
Väl framme i Kiruna så intog vi platsen som riktiga turister och vi blev inte besvikna. Jag kan stark rekommendera Kiruna till alla som uppskattar vår vackra och Svenska natur.
 
En bit av staden och den stora och mäktiga Kirunavaara- Världens största och modernaste underjordsgruva.
 
 
Det häftigaste av allt va nog att få se Kebnekaise. Lite till vänster om mitt på bild. Trodde aldrig man skulle kunna se henne där ifrån men det va visst inte jätte långt, 8,5 mil.
 
 
Kiruna kyrka- vald till Sveriges vackraste byggnad genom tiderna. Jag är nästan beredd på att hålla med. Den va riktigt vacker på alla sidor.
 
 
Det enda som jag skulle kunna klaga lite på är stugan som vi fick på campingen, den va inte riktigt som vi trott. Tur man kunde sitta ute och njuta istället.
Här uppe blir det ju aldrig mörkt på sommaren men där uppe går solen aldrig ner.
 
 
Vi har redan börjat planera inför en tillbaka resa nästa sommar. Då att vandra istället.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0